Thursday, October 14, 2010

4-Hakikatnya...

Apakah yang terjadi pada diriku sebenarnya? Aku merasakan perkara ini tidak harus berlaku padaku..
'Mak, ayah..Mia minta maaf..Mia tak sepatutnya memikirkan sesuatu yang belum masanya' detik hati kecilku..
Kebelakangan ini aku menjadi bukan diriku apabila si dia berada di depan mataku...Fiza juga perasan akan kelainanku.

"Mia....,"Fiza memanggilku.
"Mia.." tiada respon dariku."Aleesya Damia bt Hj. Kareem!"tempik Fiza dengan suara yang sederhana lantang tetapi cukup membuatkan aku tersedar dari lamunanku...
"Kenapa kebelakangan ni aku tengok kau diam jerk..bukan ko ni macam bertih jagung ke sepatutnya.."Fiza mendugaku."Ada problem story lar...jangan simpan seorang.."
Fiza sememangnya seorang yang cukup sensitif dengan perkara yang berlaku di sekeliling...aku kagum dengan sikapnya yang satu itu..sentiasa membuatkan orang-orang di sekitarnya berasa dihargai.
"Huhu...yeke?tak perasan pulak aku dah diam sekarang..takde ape lah.."aku hanya tergelak kecil untuk menutup gelodak di hatiku..

aku sebenarnya sedang mencari diriku semula..mencari jati diriku supaya tidak mudah hanyut dalam angan-angan duniawi yang memudaratkan diriku...sukakah aku padanya..tetapi atas dasar apa??...
WAN MUHAMMAD FURQAN WAN ARIFFIN...
Aku terlihat nama itu di satu sudut nama pelajar bersama cetakan gambar..orang yang menjadikan aku seorang yang luar biasa sudah ku ketahui gerangannya..seorang pelajar tahun empat...lalu???

Aku berjalan tergesa-gesa menuju ke deretan bilik pensyarah..sungguh banyak tugasan yang diberikan kepada kami kebelakangan ini...Aku terlalu cuai mungkin sehingga terlanggar seoseorang yang bertembung denganku di selekoh..habis semua kertas jawapan tugasan rakan sejurusanku bertaburan..
"Maaf, saya tak sengaja,"aku berkata insan malang itu sambil mengutip semula kertas-kertas tersebut.
Ketika aku mengangkat pandanganku padanya baru kutahu insan malang yang terpaksa membantutkan perjalanannya keranaku adalah Furqan! Dia juga turut sama menolongku.
"Takpe,"dia berdiri semula setelah habis menolongku lalu meninggalkanku dengan terburu-buru tanpa menoleh semula ke belakang.....sungguh...dia langsung tidak memandang ke arahku....sedikit pun tidak..

Hakikatnya..aku bukanlah sesiapa di matanya..adakah aku terlalu bodoh untuk memikirkan hal ini kerana aku sendiri tidak berusaha untuk berkenalan dengannya....mungkin...tetapi aku adalah seorang muslimah...maluku membataskan keinginanku...biarlah di hati ini hanya Allah yang Maha Mengetahui...
Lagi satu hakikat yang harus aku akui adalah aku sebenarnya masih muda...apalah kesinambungannya aku terlalu memikirkan hal ini...19 tahun adalah umur yang muda walaupun ibuku telah mempunyai seorang anak ketika umurnya sebayaku....arwah abang sulungku..Arham Abdul Rahim.. Abg Longku meninggalkan dunia menemui Sang Penciptanya pada umurnya 17 tahun...ketika itu aku masih belum wujud pun di rahim ibuku apatah lagi di dunia ini...Aku harus menjadi seorang yang kuat!

No comments:

Post a Comment